Iman & Ilmu mana lebih penting…

Part 1

Al kisah bermula la suatu petang yang agak panas cuacanya di perkampungan Sri Meranti..Aku telah di datangi oleh 2 orang yang tak di kenal.

Mereka memberi salam kepada kami. Assalamualaikum….

Walaikumussalam kami jawab (Jawab salam tu wajib tau)hehehe.

Kedatangan mereka di sambut baik oleh aku,bro dan sahabat yang lain. ''Dalam hati" apa hajat mereka datang ni yer. Al maklum la surau kat bawah kaki bukit tu dah lama tak berpenghuni.Bukan tak memakmurkan rumah Allah tu.Keadaan tika itu tak mengizinkan aku berbuat demikian,sekali sekala aku singgah untuk solat zohor.Tapi kebiasaannya solat magrib dan isyak la sebab time tu free.Kadang aku iman dan ada kalanya bro imam..Ok.

Sementara itu aku bertaaruf sedikit dan kemudian aku masuk untuk menghidangkan minuman.Tah ape yang bro berborak aku pon tak tahu..

Sedang rancak berborak mereka memperlawa untuk menyertai mereka di surau pada malam ni..InsyaAllah aku kata padanya ~dalam hati "ni mesti geng tu punya..'Ish….ish !! tak baik suit ko menduga macam tu.Betol ape..betah hati aku.hehehe

Dulu time kecik2 aku pernah menyertai mereka di satu lokasi.(setengah hari je pon…tak bawa baju punya pasal.)Begitu la cara mereka menarik orang untuk menyertai mereka dengan datang ke rumah-rumah menyampaikan mesej.Kebiasaan mereka datang selepas waktu asar.Aku puji cara.

Berbalik pada isu di atas… kisah iman & ilmu mana lebih penting..



Bermula la dialog kami.

Orang tu    :     Kamu ini islam ker.?

Aku  :     Dalam hati bengkek beb~sah-sah la kami ini islam.Point
pertama dah mengena..Tak pe aku simpan dulu.

Orang itu   :     Berapa orang tinggal kat sini?

Bro    :     4 orang.

Orang tu    :     Kerja kat mana…Kerja ape

Bro        :     Kerja kat UTM…Research assistant (RA)

Aku  :     Bila sampai sini..

Orang tu    :     Malam tadi..Kami datang buat majlis sikit.Datang la majlis malam
ni.

Kami    :     InsyaAllah biiznilla (kalau di izinkan Allah)

Aku    :     Majlis ape yang abg,pakcik nak buat kat surau bawah tu..!!!

Orang tu    :     Majlis Zikir Iman dan Amal…

Kami  :     Majlis Zikir Iman Dan Amal ????Pelik ni..Nak kena pergi gak malam
ni nak tahu macam mana.(aku set time aku dengan bro dan
kawan)pergi time azan magrib.

Orang tu    :     Kadang-kadang hidup kita(pakcik) ni kosong je.Sebelum ni pakcik
tak join pon benda-benda macam ni..Pakcik fikir macam mana akhir
hidup kita,anak,isteri kita,aurat,keruntuhan moral
remaja..Teruk-teruk semuanya.Allah-allah.Tu yang pakcik masuk
dengan dia orang ni.(dalam hati aku..bagus la macam tu)
Sorang lagi cerita dia masuk ni sejuk hati dia hidup dalam          jamaah.Dulu aku sekolah biasa jer.Agama pon sikit tak banyak..
aku belajar jer join ni.Nak kongsi ilmu.~macam2 la pakcik
tu cerita…Aku pon dah tak berapa ingat sangat ape yang pakcik tu
cerita.Yang sorang tu dah setahun join ..

Aku :     Dalam hati fine la..Syukurlah

Bro      :     Bro cerita la pengalaman dia belajar kat Bagan serai Ipoh
(Madiwa)~aku tak cerita pon yang aku belajar kat Al-Azhar…diam
membisu jew..heheheh

Tiba2 lak pak cik tu cerita pasal iman

Orang tu    :     Iman penting..Kalau tak ada iman hidup kita macam tu la ini
la.(tak berapa ingat ape yang di ceritakan lebih kurang macam ni
la)

Bro         :     Kalau tak ada ilmu macam plak..tegas bro!!!

Orang tu  :     Orang tu diam ..Iman lagi penting.Kalau tak ada iman kita tak jadi
seperti ini sekarang.Kita syukur hidup2 jer dah ada iman dari mak
ayah kita yang islam…(blah2 la dia cakap.`hati aku )

Dia cuba pertahankan hujah dia…Ok fine

Bro    :     Dalam al-Quran surah al-alaq ada sebut awal2 lagi…Iqra'
bismirabikal lazi holaq..(Bacalah dengan nama tuhan mu yang
menjadikan kamu.)

Ayat ni pertama dalam surah ni berbunyi bacalah,ini menunjukkan
ilmu itu sesuatu yang
penting.Nak tunjukkan ilmu tu awla dari iman..Nabi S.A.W terima
wahyu melalui perantaraan malaikat jibril..Jibril suruh nabi baca
Iqra' Bacalah..3 kali nabi jawab tak tahu.so membaca itu sesuatu
yang penting.
Aku        :     Macam mana pulak pakcik boleh cakap iman lebih penting…

Orang tu    :     Pak cik tu diam sekejap…Cerita kisah nabi-nabi.Adap-adap la..
Blah…blah…blah.
Aku   :     Fine..Nak cerita kisah nabi kena ada ilmu betol tak..(Orang tu
diam) aik macam nak perang la plak…

Bro        :    Mintak maaf kalau cakap pasal masalah ni..banyak dah saya
dengar.Dulu time belajar dulu,masa tu nak exam ni.Datang la orang
ni..blah2 bro cerita.time tu memang buzy nak
exam. Datang dah la time2 orang nak mengulangkaji buku nota..al
maklum la nak exam.Tanya macam2 semua…Dush.!!!!!.
Satu kisah lagi orang ni datang jumpa seorang ustaz(bro) nak
cerita bab iman..Ustaz tu cakap ko balik cari ape itu iman baru
datang jumpa aku.Terdiam orang tu.

Point yang aku nak sampaikan ni     : -  
  
1- Kalau nak bercakap tu tengok orang dulu..Jangan main balun jer cakap…Macam di awal2 bab tadi.~tak patut Tanya kalau dah tahu orang itu islam..Memberi salam itu di tuntut dan menjawab salam itu wajib…Tak jawab salam berdosa..

2- Kalau nak bercakap tu hati-hati..Jangan jadi jahil plak…Ilmu dan iman mana lebih penting…Sah2 la ilmu penting,kalau tak ada ilmu macam mana nak cakap pasal iman(sah2 orang tu jahil)Semoga Allah memberi taufiq kepadanya.

3- Hidayah itu milik Allah.So dia berhak memberi kepada siapa yang di
kehendaki.Just kena usaha.
4- Mendengar penjelasan itu boleh menyelesaikan sesuatu perkara

5- Kepada mereka yang tidak berilmu tu jangan la jadi guru jahil dikalangan
masyarakat.Takut2 lagi menyesatkan..

Ingin sekali aku tekankan di sini apa2 pon ilmu lebih penting dari segalanya….

#Tuntutlah ilmu dari buaian hingga liang lahat…mati pon kena tuntut ilmu(talkin untuk orang hidup bukan orang mati)

#Tuntutlah ilmu sampai ke negeri China…Carilah ilmu di mana sahaja kamu berada..

Story ni akan bersambung pada episode kami di surau….Nantikan part 2 story ini..

~daa2 nak relex jap….

Wsalam......


1 comments to "Iman & Ilmu mana lebih penting…"

Post a Comment

:: Please leave a comment after linking... Thank you! ::



Mutiara Kata untuk Renungan



Saiyidina Ali karamahullah wajhah pernah berkata….
Hiduplah dengan cara yang kamu sukai, tetapi ingat kamu akan di matikan.


Berkasih sayanglah dengan sapa yang kamu sukai, tetapi ingat kamu akan berpisah.


Sesungguhnya kemuliaan seseorang terletak pada Qiamullainya. Kehebatan seseorang tidak bergantung pada orang lain


MANUSIA YG PALING TINGGI KEDUDUKANNYA ADALAH YG TIDAK MELIHAT KEHEBATANNYA,DAN YG PALING MULIA DIKALANGAN MEREKA ADALAH ORANG YG TIDAK MELIHAT KELEBIHANNYA…..

[Renung2kan lah]
1. Apabila seseorang itu memuji dirinya sendiri, hilanglah kebijaksanaannya.


2. Bila engkau ditanya tentang sesuatu perkara, hendaklah kamu halusi dan teliti pendapat orang lain kerana ketelitian itu menghapuskan fikiran sempit.


3. Zuhud itu bukanlah tidak mempunyai harta benda tetapi mengosongkan hati padanya.


4. Sebaik-baik perkara ialah yang jelas dan nyata Jika tiada kepastian di antara dua perkara ambillah yang lebih meyakinkan.


5.Apabila seseorang manusia tidak berbuat baik kepada dirinya dia juga tidak baik di sisi manusia.


6.Ilmu itu cahaya. Tidak jinak ia kecuali pada hati yang khusyuk dan taqwa

Blog List

::Malaysia::

.:: Archive ::.






free counters

..................................................................

Web hosting for webmasters