Iskandaria..


Minggu lepas aku ke Alex(Iskandaria) menemankan sahabat aku atas permintaan akhawat untuk mengajar kitab feqh muamalat...Bermula la perjalanan aku dan sahabat aku pada satu petang.Kami bertolak ke mahattah kitar sekitar jam 5.30 pm. Perjalanan tersebut mengambil masa sekitar 2 jam setengah.Kami bertolak ke mahattah dengan menaiki bus.
Kebiasaannya kami menaiki kitar dengan bayaran separuh harga(harga student)untuk ke mana2 destinasi..Kami tidak menghadapi masalah dalam perjalanan tersebut.
Dalam perjalanan tersebut aku dan sahabat tidak banyak berborak.Masing2 dengan hal sendiri..Kami mendengar perbualan budak arab dalam kitar tersebut.Ape yang mereka borakkan aku pun tak berapa pasti.Cuma aku suka tengok mereka berborang sehingga sampai ke destinasi yang kami tuju.Banyak idea rupanya orang arab ni..Banyak berborak pon tak elok juga.Betul tak...Hehehe
Sesampai kami ke mahattah syidi Gabir kami menaiki satu lagi kitar untuk ke mandarah tempat yang kami ingin tuju.Sebelum ke sana kami menunaikan solat jamak' Isyak dan maghrib..Kami bertolak semula dan akhirnya sampailah ke destinasi yang kami tuju.Suasana malam yang a'di di sini dengan gelagat mamat2 arab.Kami tak kesah sebab dah biasa..Kami di tempatkan di sebuah rumah tidak jauh dari markaz banat..Malam tu kami di jamu nasi berlauk,strawbery,kek,air milo..Memang laziz la kalau akhawat yang masak..hehehe.tapi aku tak kisah la..Tujuan kami ke sana bukan nak semua tu.Nak mencurahkan ilmu.
Pada pagi tersebut bermula la misi kami sehingga la berakhir misi kami.Kami berasa puas dapat mencurahkan ilmu,walaupon ilmu kami tak seberapa.Kami dapati akhawat di sana semuanya bersungguh2 dalam nenuntut ilmu.Kelas kami bermula jam 7 Am pada sebelah pagi dan 4 Pm pada sebelah petang.Walaupon mereka kepenatan selepas kuliah yang kebiasaannya bermula jam 9.30 Am dan berakhir sekitar jam 3 Pm.Mereka tetap datang ini menunjukkan mereka bersungguh2 dalam menimba ilmu.Ilmu tak datang tanpa ada usaha yang bersungguh2..Kami kagum dengan akhawat di sana.
Di jangkakan kami pulang awal,dek kerana masalah yang tak dapat di elakkan kami terpaksa menunda perjalanan pulang kami..Ade hikmah di sebalik kelewatan pulang kami.Sebelum pulang kami sempat menziarahi makam Nabi Denial dan Lokman Al-hakim yang terdapat di Iskandaria.Kami berasa puas sekali dapat menjejakkan kaki kami di sana.Tak dapat nak di gambarkan perasaan kami ketika itu.Hanya tuhan yang tahu.
Kami pulang dalam keletihan setelah 5 hari berada di sana.... :))


0 comments to "Iskandaria.."

Post a Comment

:: Please leave a comment after linking... Thank you! ::



Mutiara Kata untuk Renungan



Saiyidina Ali karamahullah wajhah pernah berkata….
Hiduplah dengan cara yang kamu sukai, tetapi ingat kamu akan di matikan.


Berkasih sayanglah dengan sapa yang kamu sukai, tetapi ingat kamu akan berpisah.


Sesungguhnya kemuliaan seseorang terletak pada Qiamullainya. Kehebatan seseorang tidak bergantung pada orang lain


MANUSIA YG PALING TINGGI KEDUDUKANNYA ADALAH YG TIDAK MELIHAT KEHEBATANNYA,DAN YG PALING MULIA DIKALANGAN MEREKA ADALAH ORANG YG TIDAK MELIHAT KELEBIHANNYA…..

[Renung2kan lah]
1. Apabila seseorang itu memuji dirinya sendiri, hilanglah kebijaksanaannya.


2. Bila engkau ditanya tentang sesuatu perkara, hendaklah kamu halusi dan teliti pendapat orang lain kerana ketelitian itu menghapuskan fikiran sempit.


3. Zuhud itu bukanlah tidak mempunyai harta benda tetapi mengosongkan hati padanya.


4. Sebaik-baik perkara ialah yang jelas dan nyata Jika tiada kepastian di antara dua perkara ambillah yang lebih meyakinkan.


5.Apabila seseorang manusia tidak berbuat baik kepada dirinya dia juga tidak baik di sisi manusia.


6.Ilmu itu cahaya. Tidak jinak ia kecuali pada hati yang khusyuk dan taqwa

Blog List

::Malaysia::

.:: Archive ::.






free counters

..................................................................

Web hosting for webmasters