Manisnya Ukhwah.

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih...

Gembira rasanya apabila aku berjaya menjejakkan kaki ke perkampungan Tajj Ghaira Al-Ajam.Pelik nama Kg ni Mahkota yang bukan org Arab.Sebuah Kg yang agak seronok untuk dikunjungi.Bagi aku sudah 2 kali aku mengunjungi bait sodiqi.Ckup ehtiram akan tetamu yang brkunjung kerumahnya.Sejak aku berkenalan dengannya tak pernah terlintas di benak aku dapat berkawan dengan..AllahuAkbar..Azim2.Sejak mula aku b'kunjung kerumahnya pada kali pertama 2 tahun yang lepas aku dapati tak ade seorang pon yang datang kerumah beliau akan di kecewakan.Sgt2 ehtiram akan tetamu yang hadir.Lebih2 lg org bukan arab macam kami.
Janji akan di kotakan.Perancangan aku dan shbt aku tempoh hari terlaksana,Alhamdulilla bejaya jua aku sampai pada kali ini.Bermula perjalanan pada pagi sehingga la aku pulang semuanya beres belako..Nk ceritanya,shbt aku B'ukhwah lilahi taala..bertemu kerana Allah berpisah kerana Allah.Baginya biarlah berkekalan kerana lilah
Semua org pernah dengar hadis nikan,x akan masuk syurga seseorg kamu sehingga la kamu mengasihi sahabat kamu sepertimana kamu mengasihi diri sendiri..Layanan yg di berikan sgt istimewa..Makan minum,tido,pakaian semua di tanggung beres..
Hiwar kami tak lari dari topic2 ilmiyah,ilmu,ulama'Bestnya...Susah nak dapat shbt cam dia. Mungkin kelebihan dia haffal kullu 30 juz minal Quran,dah tentu la faham makna n maksud.lagi pon org arab aib bagi dia kalau x hafal Al-Quran
Bagi aku ukhwah org Ajam macam kita ni x sama mcam ukhwah org arab.coz kelebihan arab fahami Quran.
Sampai aku balik rumah pon dia contact aku tanya dh smpai ke rumah...Aku taajub dengan dia.Susah nak cari orang cm dia ni..Betul2 dia jaga ukhwah.
Kesimplannya Ukhwah tu hak allah Taala,bukan hak individu.Kalau Allah x beri kita nikmat berukhwah tak dapat la juga kita nk rasa manisnya berukhwah So pas ni pesan pada diri sama2 la kita jaga ukhwah sesama kita kalau kita nak rasa manisnya berukhwah....

Waallahua'lam


0 comments to "Manisnya Ukhwah."

Post a Comment

:: Please leave a comment after linking... Thank you! ::



Mutiara Kata untuk Renungan



Saiyidina Ali karamahullah wajhah pernah berkata….
Hiduplah dengan cara yang kamu sukai, tetapi ingat kamu akan di matikan.


Berkasih sayanglah dengan sapa yang kamu sukai, tetapi ingat kamu akan berpisah.


Sesungguhnya kemuliaan seseorang terletak pada Qiamullainya. Kehebatan seseorang tidak bergantung pada orang lain


MANUSIA YG PALING TINGGI KEDUDUKANNYA ADALAH YG TIDAK MELIHAT KEHEBATANNYA,DAN YG PALING MULIA DIKALANGAN MEREKA ADALAH ORANG YG TIDAK MELIHAT KELEBIHANNYA…..

[Renung2kan lah]
1. Apabila seseorang itu memuji dirinya sendiri, hilanglah kebijaksanaannya.


2. Bila engkau ditanya tentang sesuatu perkara, hendaklah kamu halusi dan teliti pendapat orang lain kerana ketelitian itu menghapuskan fikiran sempit.


3. Zuhud itu bukanlah tidak mempunyai harta benda tetapi mengosongkan hati padanya.


4. Sebaik-baik perkara ialah yang jelas dan nyata Jika tiada kepastian di antara dua perkara ambillah yang lebih meyakinkan.


5.Apabila seseorang manusia tidak berbuat baik kepada dirinya dia juga tidak baik di sisi manusia.


6.Ilmu itu cahaya. Tidak jinak ia kecuali pada hati yang khusyuk dan taqwa

Blog List

::Malaysia::

.:: Archive ::.






free counters

..................................................................

Web hosting for webmasters