Syeikh Abdul Qadir Jailan


Part 1


Biodata Syeikh Abdul Qadir Jailan

Nama : Syeikh Muhyiddin Abu Muhammad Abdul Qodir bin Abu Saleh Jank Dausat bin Abi Abdillah bi Yahya Az Zahid bin Muhammad bin Daud bin Musa bin Abdulah Al-Mahd bin Hasan Al Mutsanna Ibnul Hasan As Sibth bin Ali bin Abi Tholib suami Siti Fatimah Binti Muhammad Rasululloh SAW

Dilahirkan pada tahun 470 Hijrah di Kota GIlan kota terpencil pelosok Tabaristan Iran..

Guru-guru beliau Syeikh Abul Wafa Bin Aqeel,Muhammad Bin Hassan al-Baqillani dan Abu Zakariya Tebrezi
Syeikh Abul Khair Hammad bin Muslim al-Dabbas dan Kadi Abu Said Makhrami antara guru-guru tasawuf beliau.
Hidup dalam keluarga yang mementingkan ilmu dan takwa
Wafat pada usia genap 91 tahun masihi beliau wafat tepatnya pada tanggal 11 Rabiul Akhir tahun 561 Hijrah

Beliau adalah tokoh tasawuf terkenal..
Semasa bayi beliau tidak mahu menyusu di waktu siang bulan Romadhon, sebagai pemeliharaan Allah SWT atasnya.
Sejak kecil lagi beliau dididik untuk sentiasa bercakap benar.Pada suatu hari beliau pergi mengembala kambing di suatu kawasan.Tiba-tiba beliau terpandang suatu cahaya dari langit dalam lambaian memanggil beliau.Beliau terus pulang ke rumah dan menceritakan perkara tersebut kepada ibu beliau.

Setelah itu Ibu beliau berkata kepada beliau sudah tiba masanya untuk kamu pergi menuntut ilmu..Sebelum bermusafir ibunya memberikan wang sebanyak 40 dinar dan berpesan kepada beliau supaya bercakap benar walau apa pon terjadi.Ibunya melepaskannya pergi dengan hati yang ikhlas.Beliau pon pergi bersama rombongan ke Baghdad.

Dalam perjalanan ke Baghdad,rombongan tersebut singgah seketika di perkampungan kaum Hamdan.Tiba-tiba berlaku sesuatu rompakan..Sekumpulan perompak menahan beliau dan salah seorang dari mereka menanyakan kepada beliau.”Apa yang kamu bawa?”Beliau menjawab,”wang 40 dinar.” Perompak itu terkejut.Datang pula seorang perompak yang lain dan bertanya soalan yang sama.Beliau menjawab wang 40 dinar.Perompak tersebut berasa hairan lantas beliau di bawa bertemu ketua perompak.Soalan yang sama di ajukan kepada beliau dan jawapan yang sama di jawab.”40 dinar wang……”Di mana ianya di letakkan.Beliau menjawab,di bawah jahitan bajuku..
Akhirnya ketua perompak berkata kepada beliau,mengapa kamu bercakap benar..Beliau menjawab,sebelum berpisah ibuku berpesan agar aku sentiasa bercakap benar dan aku tidak mahu menghianati janjiku kepada ibuku…
Dengan tiba-tiba, ketua perompak itu menjerit jerit serta mengoyakkan pakaiannya dan berkata, Ya Allah, kamu takut menghianati janjimu kepada ibumu,sedangkan aku tidak takut menghianati janjiku kepada Tuhanku..Tanpa berlengah dia mengarahkan semua harta rampasan di pulangkan semula kepada pemilik harta-harta tersebut. Sekarang aku bertaubat bertaubat di hadapanmu gulam..Perubahan itu turut di rasai oleh pengikut-pengikutnya lantas mereka berkata kepada ketua perompak itu,Kamu adalah ketua kami pada masa kita sama-sama merompak.Pada hari ini kamu adalah ketua kami ketika kita sama-sama bertaubat.Cuma ada segelintir dari meraka yang tidak bertaubat..
Setelah itu rombongan tersebut memulakan perjalanan..Sebelum syeikh sampai ke baghadad, satu perkara berlaku.Sebelum ini Baghdad di landa kemarau dan setibanya syeikh di sana membawa rahmat.Hujan turun dengan lebat.Seluruh baghadad bergembirah dengan turunnya hujan..Beliau berguru dengan guru-gurunya yang telah di sebutkan di atas.Beliau menjadi murid kesayangan gurunya.
Setelah bertahun-tahun menuntut ilmu beliau di amanahkan oleh guru-gurunya untuk mengajar.Sejak dari itu beliau di gelar Syeikh oleh murid-muridnya..Beliau mengajar tanpa jemu sehinggakan setiap majlis beliau di penuhi oleh manusia yang dahagakan ilmu..Begitulah keberkatan dan keiklasan beliau dalam menyampaikan ilmu.


Part 2
Kelebihan Dan Karamah.

# - Menurut satu riwayat,Ayeikh Abdul Kadir Jailani menceritakan beliau pernah di datangi syaitan dalam bentuk cahaya yang terang benderang dan berkata,” Wahai Abdul Kadir,aku adalah Tuhanmu dan bermula saat ini aku halalkan kepadamu apa yang telah aku haramkan sebelum ini.”Beliau terus berkata,”aku berlindung dengan Allah.Nyahlah engau wahai iblis.

Tiba-tba suasana menjadi gelap dan cahaya terang sebentar tadi bertukar menjadi gumpalan asap.Ketika itu juga beliau terdengar suara berkata,”Wahai Abdul Kadir,aku sudah menyesatkan 70 orang ahli sufi dengan cara ini tetapi kamu terselamat kerana ilmu dan ketakwaanMu.As-Syeikh terus berkata tidak,” aku terselamat kerana rahmatAllah.
Setelah beliau menceritakan kisah ini,seorang hamba Allah bertanya kepada beliau bagaimana Syeikh mengetahui iti suara iblis.Berkata As-Syeikh,”Apabila dia mengatakan dia telah menghalalkna segala yang telah di haramkan aku mengetahui bahawa itu adalah kerja iblis..

# -Syeikh sufi Syeikh Sihabuddin Umar As-Sahrawardi dalam kitab ‘Awarif al-Ma’arif bab 21 meriwayatkan, “Di antara para ulama ada yang menanyakan kepada Syeikh Abdul Qadir ,mengapa engkau menikah ?’. Beliau menjawab, ‘Aku tidak memiliki niat untuk menikah sampai Rasulallah SAW berkata kepadaku, “Menikahlah engkau”.
Dinukilkan dari Syeikh Abdul Qadir bahwa beliau pernah berkata, “Aku pernah menginginkan isteri pada suatu waktu hanya saja aku tidak ingin menikah karena khawatir akan menghabiskan waktuku. Akhirnya aku bersabar hingga Allah menganugerahkan 4 isteri kepadaku yang sesuai dengan keinginanku”.
Ibnu Najjar dalam kitab tarikhnya meriwayatkan bahwa ia pernah mendengar Syaikh Abdul Qadir berkata, “Anakku ada 49 orang, 27 diantaranya adalah lelaki dan lselebihnya perempuan.”
Al-Jaba’i meriwayatkan, Syeikh Abdul Qadir berkata, “Jika anakku lahir, aku mengulurkan tangan mengendongnya seraya berkata, “ini adalah mayit”. Kemudian aku mengeluarkannya dari hatiku. Sehingga apabila ia meninggal maka hal tersebut tidak mempengaruhiku “. Al-Jaba’i meriwayatkan juga bahwa anaknya baik lelaki mahupun perempuan ada yang meninggal pada saat beliau sedang mengajar, dan beliau tidak menghentikan (jadwal) pengajaran tersebut. Beliau tetap naik ke atas kursinya dan mengajar, sementara tukang memandikan mayat sedang memandikan anaknya. Setelah selesai mayat anak tersebut dibawa ke majlisnya dan beliau turun kemudian mensolatkannya

# -Al-Hafid Abu Izza Abdul Mughist bin Harb Al-Baghdadi dan yang lainnya berkata ” kami biasa hadir pada majlis Syeikh Abdul Qodir di ribathnya di Baghdad. Pada kebiasaanya yang hadir pada majlis beliau adalah para Syeikh di Iraq diantaranya ; Syeikh Alibin Hiti, Baqa bin Bathu’, Abu Sa’id Al-Qailawi, Musa bin Mahin , Abu Najib Assahrawardi, Abu karam, Abu Umar, Utsman Al Qursyi, Makarim al-Akbar, Mathar, Jaakir, Khalifah, Shidqah, Yahya Murtasyi, Ad-diya Ibrahim al-Juwaini, Abu Abdulah Muhammad al-Qazwaini, Abu Ustman, Umar Ak-Batiahi, Qadib Al- Baan, Abul Abas Ahmad Al-Yamani, Abu Abas Ahmad Al-Qazwaini beserta muridnya Daud yang selalu melaksanakan Solat fardhu di Makkah, Abu Abdulah Muhammad Al-Khas, Abu Umar, Ustman Al-Iraqi As-Syauki, yang konon merupakan salah seorang Rijal Ghaib ….dan lain sebagainya.
Dalam satu majlis Syeikh berkata “Kakiku ini ada di punggung setiap Wali”. Setelah mendengar kalam tersebut lantas Syeikh Alibin Hiti terus bangkit dan meletakkan kaki Syeikh Abdul Qodir Al-Jailani di pundaknya. Begitu pula dengan yang lain, mereka telah mengulurkan pundaknya untuk melaksanakan hal tersebut.

Syeikh Abdullah Al-Ashbahani Al-Qamari Al-Jabali berkata, “Pada suatu malam yang terang rembulan aku melihat para penghuni pegunungan Libanon sedang berkumpul kemudian terbang ke Iraq dalam kelompok demi kelompok. Akupun bertanya kepada sahabatku yang merupakan salah seorang dari mereka tentang penyebabnya, dia menjawab, “Khidir as”, Memerintahkan kami untuk mengunjungi Baghdad dan menghadap seorang Quthb.” “Siapa Quthb tersebut ?” “Syeikh Abdul Qadir ra.”, jawabnya. Kemudian aku memohon kepadanya untuk ikut bersama. Sahabatku mengabulkan permintaanku dan akupun pergi bersamanya tebang di udara. Tak lama kemudian kami tiba di Baghdad dan aku telah melihat para penghuni Jabal tersebut telah berbaris di hadapan Syeikh. Pemimpinnya memanggil Syeikh dengan sebutan Tuanku. Beliau memberikan perintah kepada mereka kemudian menyuruh mereka untuk kembali. Maka mereka pun terbang ke tempat asalnya. Aku berkata kepada sahabatku, “Adab dan cepatnya kalian melaksanakan apa yang diperintahkan beliau belum pernah aku melihat sebelum ini”. “Saudaraku,” jawab sahabatku. “Bagaimana kami tidak melaksanakan perintah itu kepada orang yang berkata, “Kedua kakiku ini ada di punggung setiap wali Allah”. Kami telah diperintahkan untuk menghormati dan mentaatinya’”.

# -Para ulama dan para syeikh memuji dan mengagungkannya serta sangat menjaga sopan santun ketika berada di majlisnya.
Murid Syaikh Abdul Qadir tidak terhitung banyaknya, mereka adalah orang-orang yang berbahagia di dunia dan di akhirat. Tidak seorangpun dari mereka yang meninggal dunia kecuali dalam keadaan bertaubat dan 7 generasi dari murid pertamanya masuk surga.
Al-Jaba’I berkata bahwa Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani juga berkata kepadanya, “tidur dan bangunku sudah diatur”. Pada suatu saat, dalam dadaku timbul keinginan yang kuat untuk berbicara. Begitu kuatnya sampai aku merasa tercekik jika tidak berbicara. Dan ketika berbicara, aku tidak dapat menghentikannya. Pada saat itu ada dua atau tiga orang yang mendengarkan perkataanku. Kemudian mereka mengkhabarkan apa yang aku ucapkan kepada orang ramai, dan mereka pun berduyun-duyun mendatangiku di masjid Bab Al-Halbah. Karena tidak mungkin lagi, aku dipindahkan di tengah kota dan dikelilingi dengan lampu. Orang-orang tetap datang di malam hari dan memakai lilin dan obor dan memenuhi tempat tersebut. Kemudian aku dibawa keluar kota dan ditempatkan di sebuah mushalla. Namun orang-orang tetap datang kepadaku, dengan mengendarai kuda, unta bahkan keledai dan menempati tempat disekelilingku. Saat itu hadir sekitar 70 orang para wali RadhiAllahu anhum.
Ada yang bertanya kepada beliau Syeikh Abdul Qodir Al-Jailani RA. ” Sejak bila engkau mengetahui bahwa dirimu adalah wali Allah” maka beliau menjawab “ Aku berusia 10 tahun ketika melihat para malaikat berjalan di sampingku saat aku berangkat ke sekolah/ madrasah. Dan setibanya di sana para malaikat tersebut berkata “Berikan jalan bagi Wali Allah” sampai aku duduk. Pernah suatu hari seseorang lewat di hadapanku dan dia mendengar para malaikat mengatakan hal tersebut . Dia bertanya kepada salah seorang malaikat tersebut “ada apa dengan Anak kecil ini ?” Malaikat berkata “Ini sudah ditakdirkan dari Baitul Asyrof (rumah paling mulia-Arsy). Beliau bekata “Anak ini akan menjadi orang besar . Dia telah diberi anugerah yang tidak dapat ditolaknya, dibukakan hijabnya, dan telah didekatkan”. Empat puluh tahun kemudian baru aku mengetahui bahwa orang tersebut adalah salah seorang Wali Abdal (ketua para wali Allah).

# -Diriwayatkan dari Syeikh Abdullah An-Najjar bahwasanya Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani pernah berkata, aku pernah di uji dengan ujian yang berat, “Jika banyak ujiaan yang menimpa diriku, aku berbaring di atas tanah dan berkata, ‘Sesungguhnya sesudah kesusahan ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesusahan ada kemenangan’. Dan ketika aku bangun perbagai dugaan tadi telah pergi dariku”.

Saat beliau mengetahui bahwa menuntut ilmu adalah wajib hukumnya, dan merupakan ubat bagi jiwa yang sakit, beliau bertekad untuk menguasainya. Maka beliau pergi kepada para imam-imam dan para Syeikh sufi untuk mempelajari ushul dan furu’ sampai beliau menguasai semua itu. Diantara guru-gurunya dalam bidang ushul dan furu’ fiqhiyah adalah Abu Wafa’ Ali bin ‘Aqiil Al Hambali, Abu Khitab Makfudz Al-Kalwadzaani Al-Hambali, Abu Hasan Muhammad bin Qadhi Abu Ya’la Muhammad bin Al-Husain bin Muhamad ibnu Fara’ Al-Hambali, Al-Qadhi Abi Sa’id- Al Mubaarok Al-Machzuumi Al Hambali. Kemudian beliau belajar adab (sastra) dari Zakariyah Yahya bin Ali At-Tabrizi.
Syeikh Abdullah Al-Jaba’I meriwayatkan bahwa Syaikh Abdul Qadir bercerita kepadanya, “suatu ketika timbul keinginan yang kuat dalam hatiku untuk keluar dari Baghdad karena suburnya fitnah yang tumbuh. Akupun mengambil catatankku dan menggantungkannya di pundakku kemudian menuju Bab Al-Halbah untuk meninggalkan Baghdad menuju padang pasir. Tiba-tiba aku mendengar sebuah suara berkata kepadaku, “mau ke manakah engkau ?”. Dan sebuah dorongan yang membuatku terjatuh. Kemudian suara itu kembali berkata, “kembali, orang-orang akan mendapatkan manfaat dari keberadaanmu “. “apa peduliku dengan makhluk lain , aku keluar demi keselamatan agamaku” jawabku. Suara tersebut kembali berkata, “kembaliilah dan engkau akan mendapatkan keselamatan agamamu”‘.
Syeikh Abu Abbas Al-khidir Al-Huasini Al-Moushuli bercerita, “pada suatu hari aku menyaksikan khalifah Al-Mustanjid Billah Abu Mudzafar Yusuf bin Abu Abdullah Muhammad Al-Abbasi mendatangi Syeikh Abdul Qadir”.
“ku ingin sesuatu dari karamah”. Pintanya kepada Syeikh
“Apa yang engkau inginkan ?”. Tanya beliau.
“Aku menginginkan sebuah apel yang datang dari alam ghaib.” Sedangkan pada saat itu bukanlah musim apel. Syeikh Abdul Qadir mengulurkan tangannya ke udara dan tiba-tiba di dalam tangannya terdapat dua buah apel. Salah satu dari kedua buah apel tersebut diberikan kepada khalifah. Kemudian beliau membelah apel yang ada di tangnnya maka tampaklah daging buah yang putih segar dan berbau harum. Sang khalifah juga melakukan hal yang sama terhadap apel yang diberikan kepadanya, ternyata yang keluar dari buah tersebut adalah cacing dan berbau busuk.
“Apa maksudnya ini?” Tanya khalifah.
“Apel yang ada di tanganmu itu dipegang oleh tangan orang yang zalim oleh karena itu sebagaimana yang engkau saksikan, yang keluar adalah cacing. Sedangkan yang ini dipegang oleh tangan kewalian sehingga yang keluar adalah yang baik”.
Syeikh Abu Su’ud Al-Harimi meriwayatkan pada suatu hari di tahun 521 H Abu Mudzafar Al-Hasan bin Na’im seorang pedagang datang menghadap Syeikh Hammad Ad-Dabbas dan berkata, “Aku telah menyiapkan sebuah kafilah yang membawa barang dagangan senilai 700 dinar untuk berangkat ke Syam.”
“Jika engkau berangkat pada tahun ini maka engkau akan terbunah dan semua hartamu akan dirampas”. Kata Syeikh.
Si pedagang itupun pulang dengan perasaan sedih. di tengah perjalanan ia bertemu Syeikh Abdul Qadir –yang ketika itu umurnya masih muda- dan menceritakan apa yang dikatakan Syeikh Hammad kepadanya. Syeikh Abdul Qadir berkata kepadanya, “Berangkatlah pada tahun ini engkau akan pergi dan pulang dengan selamat dan mendapatkan keuntungan yang besar. Akulah yang menjadi jaminannya”.
Pedagang tersebut pun pergi ke Syam. Di sana barangnya laku seharga 1000 dinar. Ketika hendak pulang, ia berhenti di suatu kawasan (hendak membuang hajat) di tempat pemandian umum. Ia meletakkan wangnya di atas tempat pemandian umum tersebut dan lupa untuk mengambilnya. Tidak lama kemudian, ia berasa nmengantuk dan tertidur. Di dalam tidurnya ia melihat seolah-olah ia sedang berada di dalam rombongan kafilah. Tiba-tiba datanglah perampok menyerang kafilah tersebut dan membunuh semua orang yang ada di dalam kafilah itu. Dia melihat dirinya ditebas pedang di padang pasir. Saat itulah ia terbangun dengan nafas terengah-engah dan mendapatkan bekas darah dan rasa sakit akibat tebasan pedang di lehernya. Dia kemudian teringat wang yan di letakkan di trmpat tersebut. Maka kembalilah ia ke sana dan mendapati wangnya masih tetap berada di tempatnya.
Setelah mengambil wang tersebut ia kembali ke Baghdad. Di dalam hati ia berkata, “Jika aku menghadap Syeikh Hammad terlebih dahulu, maka beliau yang lebih tua. Jika aku menghadap Syeikh Abdul Qadir sesungguhnya perkataan beliaulah yang benar.” Dia memutuskan untuk menemui Syeikh Hammad terlebih dahulu. Sesampai di pasar Sultan, ia bertemu dengan Syeikh Hammad Ad-Dabbas dan Syeikh Hammad langsung berkata kepadanya, “Temuilah Syeikh Abdul Qadir terlebih dahulu. Dia adalah orang yang dicintai Allah. 17 kali dia mendoakan dirimu memohon kepada Allah sehingga Allah menjadikan terbunuhnya engkau hanya diganti dalam keadaan mimpi, dan hilangnya hartamu yang disebabkan oleh kesilapanmu juga hanya terjadi di dalam mimpi”.
Kemudian ia mendatangi Syeikh Abdul Qadir. Sebelum ia mengucapkan sesuatu, Syeikh Abdul Qadir berkata kepadanya terlebih dahulu, “Syeikh Hammad telah berkata kepadamu bahwa aku memohonkan engkau kepada Allah sebanyak tujuh belas kali. Demi keagungan Allah, sesungguhnya aku memohonkan engkau kepada Allah tujuh belas kali, kemudian tujuh belas kali, kemudian tujuh belas kali, sampai semuanya berjumlah tujuh puluh kali sehingga Allah menjadikan semua yang ditakdirkan-Nya terjadi atas dirimu di alam nyata, (terbunuh dan kehilangan harta) –hanya terjadi didalam mimpi.



*** Kisah ini disebutkan dalam Tarbiyyatul Aulad FIl Islam Karangan Syeikh Abdullah Nasih Ulwan

*** Saviours of Islamic Spirit oleh Syeikh Abul Hasan Ali NAdwi

Moga2 ada manfaat dari kisah ini...

Waallahu'aklam..


4 comments to "Syeikh Abdul Qadir Jailan"

Post a Comment

:: Please leave a comment after linking... Thank you! ::



Mutiara Kata untuk Renungan



Saiyidina Ali karamahullah wajhah pernah berkata….
Hiduplah dengan cara yang kamu sukai, tetapi ingat kamu akan di matikan.


Berkasih sayanglah dengan sapa yang kamu sukai, tetapi ingat kamu akan berpisah.


Sesungguhnya kemuliaan seseorang terletak pada Qiamullainya. Kehebatan seseorang tidak bergantung pada orang lain


MANUSIA YG PALING TINGGI KEDUDUKANNYA ADALAH YG TIDAK MELIHAT KEHEBATANNYA,DAN YG PALING MULIA DIKALANGAN MEREKA ADALAH ORANG YG TIDAK MELIHAT KELEBIHANNYA…..

[Renung2kan lah]
1. Apabila seseorang itu memuji dirinya sendiri, hilanglah kebijaksanaannya.


2. Bila engkau ditanya tentang sesuatu perkara, hendaklah kamu halusi dan teliti pendapat orang lain kerana ketelitian itu menghapuskan fikiran sempit.


3. Zuhud itu bukanlah tidak mempunyai harta benda tetapi mengosongkan hati padanya.


4. Sebaik-baik perkara ialah yang jelas dan nyata Jika tiada kepastian di antara dua perkara ambillah yang lebih meyakinkan.


5.Apabila seseorang manusia tidak berbuat baik kepada dirinya dia juga tidak baik di sisi manusia.


6.Ilmu itu cahaya. Tidak jinak ia kecuali pada hati yang khusyuk dan taqwa

Blog List

::Malaysia::

.:: Archive ::.






free counters

..................................................................

Web hosting for webmasters